Hon är en av grundarna till podcasten “Inga Bekymmer Podcast” och med inspirerande bilder av mode, skönhet och resor driver hon även instagram kontot: Chamy Lemba . Vi får i detta Blogginlägg  följa med entreprenören och influencern  Chamy Lemba som delar med sig av sina erfarenheter, upplevelser och tankar kring en problematik som länge funnits och även finns i dag i kosmetik- och skönhetsbranschen. Trevlig Läsning!

 

År 2011 var jag 13 år och skulle köpa min första foundation och jag har ett sådant starkt minne av första gången jag såg Maybelline FIT ME foundation i nummer 355 -.
Det var i en reklamkampanj på TV där de gjorde reklam för fem färger, varav en av färgerna skulle passa “alla” mörkare hudtoner – nr 355 Coconut. Jag ifrågasatte aldrig varför endast en färg av fem var tillgänglig till oss poc* utan var istället tacksam över att det äntligen fanns en foundation färg för mig. I flera år använde jag samma foundation färg flitigt, jag köpte en ny flaska var tredje månad i över fem års tid och var mer än nöjd. Fram till en dag när jag i vanlig ordning skulle köpa en ny flaska och såg att min foundation färg var borta, slut? Jag gick till en andra butik och en tredje men överallt var det slut! Jag som aldrig varit med om något liknande förut frågade butiksbiträdet: Hej, jag undrar när FIT ME Foundation nummer 355 Cocount kommer in igen, den verkar vara slut överallt? Var på butiksbiträdet tog en snabb titt på hyllan bland alla ljusa foundation färger och sedan sade: Den färgen har utgått från vårt system och kommer inte säljas mer på grund av låg efterfrågan.

Stämmer det? Tänkte jag för mig själv. Eller handlade det om att den svenska kosmetikmarknaden inte var avsedd för poc och att det av den anledningen det inte fanns någon anledning till att köpa in den nyansen?

Sedan 2011 har en våg av poc som till exempel Jackie Aina, Patricia Bright och Jeannie Jenkins recenserat foundations på Youtube för att delvis visa på att det nu finns fler foundation färger att välja mellan från sminkvarumärken men också för att visa på hur lång väg det är kvar till att poc kan stå framför foundation hyllan i en butik och se rad av färger tillägnat till mörkare hudtoner. När jag som kund gick in i svenska butiker som sålde kosmetika kände jag mig aldrig inkluderad eller välkommen på avdelningen, butiksbiträdena var väl medvetna när de såg mig ställa mig vid foundation hyllorna om att de inte kunde hjälpa mig, för att de visste att min färg inte fanns. Jag var alltid en osynlig kund och gick alltid ut ur butiken tomhänt och med gråa foundation fläckar på handen efter flera försök av att testa foundation färger – ingen matchade min hudton. Jag hade inget annat val än vända mig till det enda kosmetikvarumärke i Sverige som inkluderade poc. Men ska det vara så? Är det rättvist att jag endast ska ha en valmöjlighet medan en människa med ljusare hudton ska ha flera hundra? Det är ett problem som sträcker sig bortom Sverigesgränser men något jag fått en detaljerad inblick i som både kund och konsult på den svenska kosmetikmarknaden senare i livet.

År 2017 började jag arbeta som butiksbiträde inom kosmetika och jag satt inte på mycket makt, jag var inte en inköpare och hade ingen som helst talan i vad som skall köpas in. Men det jag hade var en röst, kunskap och framförallt viljan att göra skillnad. Jag som butiksbiträde har som arbetsuppgift att konsultera kunder och hjälpa dem att välja rätt produkt utifrån deras behov. I bakhuvudet hade jag med mig unga jag som den osynliga kunden som aldrig fick någon hjälp i butik. Tack och lov fanns det fler valmöjligheter för poc i den butik jag arbetade på och jag var alltid mån om att se till att varje kund och som kom in och letade efter en foundation skulle få en konsultation i alla olika valmöjligheter som nu fanns – hur en skall välja rätt foundationfärg och viktigaste av allt -att ingen skulle gå ifrån butiken tomhänt.

Jag som varit på andra sidan vet hur svårt det har varit (och fortfarande många gånger är) att hitta varumärken som säljer foundation avsedd för en mångfald av människor och av den anledningen förstod jag också den faktiska innebörden av att som butiksbiträde konsultera mina kunder i den processen. Jag ville aldrig att mina kunder skulle känna samma känsla som jag som kund tidigare hade känt.

Nu är det 2018 och vi har Fenty Beauty med 40 nyanser avsedda för mörka hudtoner, vi har Marena Beauté – Sverige första kosmetikvarumärke för mörka hudtoner och så har var vi Melanique.se – en en webbutik som riktar sig till – mörka hudtoner. Med andra ord har vi kommit långt och även om jag fortfarande hoppas på att se fler mörka foundation nyanser i de fysiska butikerna så är jag oerhört tacksam över att se hur många varumärken det dyker på marknaden som inkluderar alla bland foundation färgerna. Och jag kommer aldrig mer behöva springa runt i butiker och leta efter nr. 355 Cocount!

*People Of Color

 

<3 /Chamy Lemba
Besök Chamys instagram genom att klicka här!